Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Presset fra regninger kan ofte lettes
Hvis regningerne bliver svære at betale, er det vigtigt at kende sine rettigheder og tage aktive valg om sit forbrug og sin økonomi. Den offentlige forbrugerportal forbrug.dk har samlet gode råd.
Læs mere
-
Flere betaler juleindkøbene med mobilen
Når danskerne køber julegaver, er det ikke ligegyldigt, hvilken betalingsløsning de vælger. Betalinger med mobiltelefon vinder frem, men det er værd at overveje, hvilket betalingskort der er tilknyttet.
Læs mere
-
Guide: Julehandel - sådan er reglerne
Julen nærmer sig, og vi har her samlet information om køb, bytteregler og rettigheder. Der er mere viden at hente på forbrug.dk, som er den offentlige forbrugerportal med myndighedernes forbrugerinformation.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.