Regler og rettigheder
Opslagsværk: Forbrugerleksikon
Vores forbrugerleksikon giver dig overblik over dine rettigheder som forbruger, både før du køber, og når du er kommet hjem med varen.
Sådan bruger du opslagsværket
Opslagsværket indeholder en lang række artikler om specifikke emner, som er relevante for dig som forbruger.
Indholdet i leksikonet er sorteret alfabetisk. Vi tilføjer løbende nyt indhold. Seneste opdatering fremgår af de enkelte artikler.
-
A
-
Afhjælpning: Når sælger skal reparere eller omlevere
Når en sælger skal afhjælpe en mangel, er det begrænset, hvor lang tid der må gå med at reparere eller omlevere til en ny vare, og hvor mange forsøg sælgeren har...
-
Aftaleloven
Aftaleloven regulerer, hvornår og hvordan en aftale bliver indgået og bliver bindende, og den indeholder særlige forbrugerbeskyttende paragraffer...
-
Afhjælpning: Når sælger skal reparere eller omlevere
-
Å
-
ÅOP - hvad er det?
ÅOP er en forkortelse for årlige omkostninger i procent. Begrebet dækker over den samlede årlige udgift ved et lån opgjort som en procentdel af lånebeløbet...
-
ÅOP - hvad er det?
-
B
-
Betalingsfrister - regninger
”Pengegæld er bringegæld”. Det betyder, at du selv aktivt skal sørge for at betale dine regninger/faktura til tiden, uanset om du har modtaget et girokort eller ej...
-
Bevisbyrde
Du kan risikere at blive uenig med sælgeren om, hvorvidt fejlen på den vare, du har købt, er en mangel efter købeloven, eller om du selv er skyld i skaden...
-
Bon eller kvittering
Bon eller kvittering er dit bevis for, at du har købt en vare. Du skal bruge din bon, hvis du vil klage over varen eller bruge en eventuel fortrydelsesret...
-
Brugeranmeldelser
En virksomhed må gerne opfordre dig til at skrive en brugeranmeldelse, medmindre at du udtrykkeligt har frabedt dig henvendelser fra virksomheden...
-
Brugsanvisninger og manualer
Der skal følge en brugsanvisning eller manual med varen, hvis det er nødvendigt. Du har krav på at få de nødvendige oplysninger om fx brug og vedligehold...
-
Betalingsfrister - regninger
-
E
-
Erstatning ved mangler på varen
Du kan kræve erstatning af sælgeren, hvis varen er mangelfuld, og du derved har lidt et uundgåeligt økonomisk tab. Du skal kunne dokumentere, at du har lidt et tab...
-
Erstatning ved mangler på varen
-
F
-
Fjernsalg
Fjernsalg er, når du handler uden at stå ansigt til ansigt med en sælger, fx ved handel på nettet og telefonsalg...
-
Forældelsesfrister
Hvad gør du, hvis der dumper en regning ind ad døren, som du troede, du havde betalt for længe siden? Læs mere om forældelsesfrister her...
-
Forbehold - købt som beset
Vælger du at købe en vare med en fejl, skal du have tydelige oplysninger om fejlens art. Generelle forbehold som fx 'købt som beset' gælder ikke i forbrugerkøb, men vil kunne aftales mellem private...
-
Forbrugeraftaleloven
Som forbruger er du beskyttet af forbrugeraftaleloven, når du foretager et forbrugerkøb. I maj 2022 blev loven ændret, så den også beskytter forbrugere, der indgår aftaler om levering af digitale tjenester og digitalt indhold, også når du ”betaler” med dine personoplysninger – data - i stedet for pe..
-
Forbrugerklageloven
Loven regulerer det danske forbrugerklagesystem. I første fase af en sag i det offentlige forbrugerklagesystem skal klagen indbringes for Mæglingsteamet for Forbrugerklager...
-
Forbrugerkøb - hvornår er du forbruger?
Når du som privatperson handler i en butik, er købet et forbrugerkøb, og du er beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Du har fx altid to års reklamationsret...
-
Forudbetaling - bankgaranti
Bliver du bedt om at betale forud, kan du - i stedet for at overføre pengene til sælgerens konto - oprette en bankgaranti eller anden sikkerhedsstillelse...
-
Fjernsalg
-
G
-
Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til at klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig...
-
Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad?
-
H
-
Hvis et produkt bliver tilbagekaldt
Her kan du læse om dine rettigheder, hvis produktet, du har købt, bliver tilbagekaldt...
-
Hvis virksomheden bliver overtaget af en anden virksomhed
Her kan du læse om, hvad der sker med dit abonnement og dine rettigheder, hvis virksomheden, du er kunde hos, bliver overtaget af en anden virksomhed...
-
Hvis et produkt bliver tilbagekaldt
-
I
-
Inkasso - hvad er reglerne?
Betaler du ikke din gæld til tiden, kan virksomheden selv prøve at inddrive gælden, eller den kan overlade opgaven til et inkassobureau eller en advokat...
-
Inkasso - hvad er reglerne?
-
K
-
Klagefrister
Du har to års reklamationsret. Klag hurtigt, når du opdager en mangel. Går der for lang tid, kan du miste retten til at få manglen afhjulpet efter købelovens regler...
-
Købeloven
Købeloven indeholder grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden visse rettigheder og pligter. Reglerne beskytter forbrugeren ved køb af varer...
-
Kreditoplysningsbureauer
Betaler du ikke din gæld i tide, risikerer du at blive indberettet til et kreditoplysningsbureau. Det er det, der i daglig tale hedder RKI eller Ribers (Experian)...
-
Klagefrister
-
L
-
Lagersalg og outlets
Der gælder de samme regler for varer købt på lagersalg som for alle andre varer. Men det kan være svært at bevise, hvor og hvornår varen er købt, og hvad prisen var...
-
Lagersalg og outlets
-
M
-
Mangler ved varen
Det er ikke alle fejl ved varen, som er en mangel efter købeloven. Der er kun tale om en mangel, hvis fejlen eller årsagen til den var til stede på købstidspunktet...
-
Morarenten
Morarenten er fastsat til en årlig rente svarende til Nationalbankens officielle udlånsrente per den 1. januar og den 1. juli det pågældende år + et tillæg...
-
Mangler ved varen
-
O
-
Oplysningspligt i butikker og webshops
Når du handler på nettet i Danmark og EU, har butikken pligt til at give dig en række oplysninger. Du skal eksempelvis oplyses om betalingsmuligheder og fortrydelsesret. Også almindelige, fysiske butikker kan have pligt til at give dig en række oplysninger om varen eller ydelsen...
-
Oplysningspligt i butikker og webshops
-
P
-
Personnummer
Virksomheden må som hovedregel registrere oplysninger om dit personnummer (CPR-nummer), når det står i lovgivningen, eller du har givet samtykke til registreringen...
-
Personnummer
-
R
-
Rabatkuponer og konkurrencer
Det er tilladt at lade en rabat være betinget af, at du har en kupon, der udløser rabatten. Det er også tilladt at afholde konkurrencer, du kun kan deltage i, hvis du køber en bestemt vare...
-
Regning og faktura
Får du udført et stykke arbejde efter regning, kan du forlange, at regningen er så tilpas tydelig, at du kan kontrollere prisen på de enkelte dele af arbejdet...
-
Regninger - skal du betale?
Skal du betale regningen? Svaret afhænger af, om du skylder hele eller dele af beløbet, ikke mener, at du skylder beløbet, eller om du allerede har betalt regningen...
-
Reklamationsret efter to år
Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter, at fristen er udløbet...
-
Reparationer du selv skal betale
Du skal selv betale reparationen, hvis den 2-årige reklamationsret på en vare er udløbet. Du skal også selv betale, hvis fejlen ikke er dækket af købeloven...
-
Rykkergebyrer - hvad er reglerne?
Der gælder forskellige regler for, hvor stort rykkergebyret må være afhængig af, om det er en privat virksomhed eller en offentlig myndighed, der opkræver det...
-
Rabatkuponer og konkurrencer
-
T
-
Tjenesteydelser
En tjenesteydelse er en arbejdsydelse eller anden ydelse, hvor der ikke er tale om køb af en egentlig vare. Det kan fx være et fitness- eller mobilabonnement...
-
Transport af varen
Klager du over en vare, har sælgeren ret til at undersøge varen og vurdere, om du efter købeloven har ret til at få varen repareret eller omleveret uden beregning...
-
Tjenesteydelser
-
U
-
Undersøgelsesgebyr - hvad er det, og hvilke regler gælder?
Det kan ske, at sælgeren forlanger, at du betaler et gebyr, hvis han skal undersøge varen for en fejl, og det så viser sig, at fejlen ikke er dækket af købeloven...
-
Undersøgelsespligt
Du har ikke pligt til at undersøge varen før købet. Sælgeren kan derfor ikke afvise en klage med, at du kunne have opdaget fejlen, hvis du havde undersøgt varen...
-
Undersøgelsesgebyr - hvad er det, og hvilke regler gælder?
-
V
-
Varen bliver skadet eller stjålet
Det er sælgers ansvar, hvis varen forsvinder eller bliver skadet, før du får den leveret. Sker det efter leveringen, skal sælger kun betale, hvis det er hans skyld...
-
Varen bliver skadet eller stjålet